www.tvquran.com

Monday, July 9, 2007

الداعيه الاسلامى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا النهارده كنت عايز اتكلم فى موضوع مهم اوى ويهم كل المسلمين فى كل البلاد
الموضوع ده مطروح بقوة فى الساحه اليومين دول
وهو موضوع الداعيه الاسلامى
الحكايه دى انا مش قادره افهمها
يعنى ايه كل يوم يطلع واحد يقول انا داعيه اسلامى
ايه هى مقاييس اختيار الداعيه؟
اللى اعرفه ان الداعيه ده لازم يكون بمواصفات محدده
يعنى حد ذو ثقة ,و معرفه قويه فى امور الدين
ولازم يكون فى هيئه مسئوله عن اختيار الداعيه
وافتكر ان ده بيحصل وان الازهر هو المسئول عن اختيار الداعيه
بس اللى عايزة افهمه هل الناس اللى بتظهر على شاشات الفضائيات كلها هل الازهر موافق عليهم
انا كل يوم بلاقى حد بيظهر ويقول فى كلام غريب
وغير طبعا انهم كل شويه يفتوى وكل واحد فيهم يقول ده حلال وده حرام
طب يا جماعه فهمونى ده على اى اساس؟
الى اعرفه اننا عندنا مفتى
رجل تم اختياره بعنايه
وكلنا بنحترمه ونكن له كل التقدير
لانه الشخص المناسب فى المكان المناسب
بص كمان فى حاجه مضيقانى
ان كل دوله اسلاميه لها مفتى , وكل مفتى بيفتى
طب وبعدين؟
عندنا 20 فتوى على شئ واحد
طب ناخد بانهى فيهم؟
ناخد برأى المفتى اللى فى بلادنا؟
ولا اللى فى السعوديه ولا سوريا ولا ولا ولا ..... وعندك كل الدول الاسلاميه
طب ليه يا جماعه ميكونش فى مفتى واحد لكل الدول دى
شخص موثوق فى علمه وامانته
عشان نتفق فى شئ واحد
احنا يا جماعه مختلفين حتى فى الدين
رحماك يارب

20 comments:

Hadota ... حدوتة said...

يابنتى بقوا كتير
لدرجة الواحد مبيعرفش يفرق بينهم
وفيهم ناس اصلا مش بتعرف فى الدين ولا الفتوى
انا شفت مرة شيخ عمال يفتى غلط
والمذيع عمال يقوله بس .. اصل .. ودا يقوله حرام
ولما اخيرا المذيع خد فرصته ووضح به نقطة معينة قاله جيث كده ماشى


وامبارح سمعت شيخ بيقول : وفيها ايه لما المفتى يفتى غلط هوا يعنى معصوم؟؟؟
تصورى
بيدافع عنه
كنت هتشل



حكاية مفتى لكل الدول ياريت
بس المشكلة ان كل دولة ليها مذهب من الائمكة الاربعة ماشية عليه
وفيهم ناس متشددة اوى وناس متحررة اوى
فعشان كده مش هنتفق


حلو الموضوع دا
احييكى على اختيرك لموضوع البوست

شمعة أمـــــل said...

والله يا حدوته انا بقترح برغم انى عارفه انه صعب
بس انا بتمنى
وموضوع اللى فى الفضائيات فلا تعليق

rack-yourminds said...

دخلتي في البوستات القويه ,ايوه كده موضوعك مهم جدا بجد انا اكتر شئ بينرفزني ان الفضائييات امتلات بمن هب ودب من الشيوخ الشباب وطول النهار حلال وحرام ,تعرفي انا بجدوجائز اكون علي خطأ اني مبحبش اسمع الا للشيوخ الكبار ده مش معناه اني مش بسمع للشبااب لا بسمع بس بميل للشيوخ الكبار ,وزي مقلتي تلاقي اكتر من فتوي في شئ واحد ,بس عارفه ايه السبب في انتشار هؤلاء الدعاة هو ضعف المؤسسه الدينيه الازهر ده كان سبب في ذيوع وانتشار الدعاة الجدد ,والغريبه معظمهم يتكلموا عن اهوال القيامه عذاب القبر وكانهم بيقولوا لنا طلقوا الدنيا طلاق لا رجوع فيه لتكون السياده للغرب ,ربنا مقلش كده ربنا يريد منا ان نعبده وفي نفس الوقت ان نستعمر الدنيا ,هؤلاء الدعاء او معظمهم همهم القبر وحسابه اهوال القيامه ,بوستك رائع بجد ولي تكمله اخري

شمعة أمـــــل said...

متشكره ليك يا واحد
انا كمان الموضوع استفزنى زيك
وعلى فكره انا بطلت اسمع للشيوخ خالص ومش بسمع لاى حد غير للمفتى على جمعه الى بجد بثق فى كلامه جدا ومش بصدق حد غيره
اما اللى فى الفضائيات غير انهم بيستفزونى الا انى بخاف من الكلام الى بيقولوه
بحس انى مش بعمل حاجه صح فى حياتى وانى داخله النار علطول(ربنا يعذنا منها ان شاء الله) بجد حاجه تضايق
انا فى انتظتر تكملتك

Ahmed said...

زمان كان الازهر هو المسئول عن كل فتوى بتطلع
وكان نابعة من احساس الناس فيه بالمسؤلية عن الدين
وطبعا الخوف من الله والسئوال يوم القيامة
لكن ديلوقتي الوضع اختلف
الناس والحكومات نادت باستقلال الدين عن الحكم تماما
وبعد كده تم توظيف الدين لخدمة السياسة
اللي تشوفه الحكومة حرام يبقى حرام
واللي تشوفه حلال يبقى حلال
وانتهى الموضوع
بقينا تحت رحمة ناس لا بتراعي ذمة للدين ولا لاي حاجة
والناس اللي عايزة فتوى بتدور على اللي يناسبها
زي الهدوم
اسأل شيخ المسجد لو معجبنيش اسأل الازهر لو معجبنيش
ادور عالنت الى اخره لحد مالي اللي يعجبني
الدين بقى تفصيل للي عايز
وجاهز على الغلابة المساكين
احييكي على البوست الجميل
تحياتي

momken said...

ازيك يا انجل
صلى على النبى ياستى
الاصل فى الموضوع انه مافيش مفتى ولا حاجه
المفروض كل مسلم يكون طالب للعلم الشرعى ويعرف هو بنفسه الحلال من الحرام دون الرجوع لغيره الحلال والحرم امور موضحه منذ بدىء الرساله ولم تتغير
لو كل مسلم عنده القدر المفروض من العلم مش هيحتاج مفتى
دى نقطه
تانى نقطه اغلب التعارض بيجى من الشبهات اما الشهوات مافيش فيها مشاكل الكل عارفها
لكن الشبهات هى الى بتتداخل علينا
لو ادقنا كيف نتقى الشبهات كله شيكون تمام انا الشهوات معروفه ومشهوره
اخر نقطه هرغى فيها هى
تخصص الدين
بمعنى دكتور فى الفقه
دكتور فى التفسير
دكتور فى الحديث
دكتور فى الشريعه
دكتور فى اصول الدين

كل واحد من دول بيخرج يفتى وهو ملم بعلم واحد بس وفرع واحد بس من الاسلام
لكن سيدنا عبدالله بن مسعود كان دكتور فى الاسلام
وسيدنا عبد الله بن رواحه كان دكتور فى الاسلام
وسيدنا عبد الله بن عمر كان دكتور فى الاسلام
وسيدنا عبد الله بن الزبير كان دكتور فى الاسلام

دوال العبابده الاربعه اول من عينوا للافتاء فى الاسلام
بدون تخصص
الاخر احنا عاوزين مثقفين مسلمين مثقفين فى دينهم وقتها ولا هنحتاج متفتى ولا حاجه
تحياتى

شمعة أمـــــل said...

اهلا بيك يا احمد
المشكله فعلا ان كل واحد بيدور على مصلحته ومش همه مصلحه الدين
شكرا على زيارتك

rack-yourminds said...

عارفه ايه اكتر شئ بيرفزني كتير كمان ,تلاقي بعض الشيوخ يقولون ما لايفعلون يعني المفروض يكون قدوه ,بتصرفه هذا بيسئ للدين,والغريبه تلاقي خطبهم خارج الزمان والمكان هما في وادي وهموم الناس في وادي اخر

تحياتي

heba labeb said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بوست جميل
ومهم فعلا ان حد يتكلم فيه
فعلا الفضائيات دلوقتى خلت مفتى لكل مواطن زى ما بيقولو
وكل واحد بيقول كلام غير التانى
والله اعلم الصح فين
دة حتى الصيام
الى كنا متجمعين عليه ولو الهلال بان فى اى بلد عربى كلنا بنصوم سوا
دلوقتى بقى لا عيب
لكل دولة كيان مستقل
ولازم تفتى
وهى يعنى اقل من جارتها
بجد مشكلة تقريب ملهاش حل
غير ان ربنا يهديهم ويرجعهم لعقلهم
وياريت فعلا حد يفكر فى موضوع مفتى الدول العربية دى
هتبقى اول وحدةحقيقية بجد
وساعتها هنقدر نتوحد بعد كدة فى كل حاجة
لان اهم حاجة هى الدين
موضوع جميل يا انجل
تحياتى

Bossy said...

السلام عليكم
اولا احييك علي الموضوع لانه مهم بالنسبه لكل مسلم

هبدأ من الدكتور علي جمعه
انا بختلف معاكب لانه فعلا مش الانسان الصح ودا مش مكانه
نتفق في الاول علي ان المفتي لازم يكون
راسخا منهجيا
يتسم بالرزانه والتعقل
لا يسعي لاعجاب الجماهير وابهارهم
دي متفقين فيها كلنا
اما دكتور علي جمعه مع احترامي لشخصه
مش كده
ازاي المفتي يصدر عنه كتاب اسمه الدين والحياه
الكتاب دا عباره عن مجموعه فتاوي
الفتاوي دي معظمهما مشكوك في صحتها وللاسف اثارت الناس
ومجمع البحوث الاسلاميه حجب الكتاب دا وصادره
ازاي مفتي يقول فتوي التبرك ببول النبي
وفتوي جواز تقبيل ضريح الحسين واعتبار ختان الانسان مكرمه
وتحريم المظاهرات والاعتصامات
وغيرها من الاشياء اللي الكل اجمع انها بتهد

المفتي القنوات الارضيه عملته نجم كانه نجم كوره بس يظهر ان مساحه الشهره دي متعجبوش علشان كده قال يثير الناس واهي شهره

اذا كان صاحب البيت بالدف ضاربا
اذا دا كان حال المفتي مبالك
اللي مش ازهرين

فكره مفتي لكل الدول العربيه
في عندنا اللاتحاد العالمي لعلماء المسلمين
واللي بيرأسه شخص انا بحترمه جدا
دكتور يوسف القرضاوي

انا بحييكي علي الموضوع دا
جداااا

شمعة أمـــــل said...

اولا عليه الصلاه والسلام
ثانيا اهلا بيك ودايما منورنى
ثالثا انا متفقه معاك فى نقطه ان كل دكتور فى الازهر بيدى فتاوى برغم انه مش ملم بجميع امور الدين
وللاسف مش لاقين ما بينا ناس تشبه الصحابه لا فى العلم ولا الحبهم وتضحيتهم فى سبيل اعلاء هذا الدين

شمعة أمـــــل said...

والله يا واحد احنا مبقناش عافين نعمل ايه
الناس دىبتتسبب لنا بمشاكل وبتظهرنا بمظهر التخلف امام الغرب برغم ان الدين الاسلامى فيه كل معانى الانسنيه والتحضر

شمعة أمـــــل said...

انا بحييكى يا هبه
وفعلا زم نتحد لان فى ناس بتستغل تفرقنا ده
لكن للاسف احنا بنساعدهم اكتر

شمعة أمـــــل said...

وعليكم السلام يا بوسى
انا سمعت عن موضوع الكتاب ده وبصراح مقدرش اقول رايى لانى معرفش التفاصيل
لكن انا بكلم عن ارائه اللى سمعتها منه واللى اخدت منها رايى فيه
وشكرا على تشريفك للمدونه المتواضعه
بجد نورتينى

احساس لسه حى said...

عزيزتى
انا شايف كتر الداة مش وحش يعنى انتى مش معترضه على كتر الممثلين والمغين ولعيبه الكره وجيه على الدعاه بالعكس كل واحد فيهم ليه ناس بتحبه ويمكن انتى متقبليش النصيحه من انسان تقبليها من انسان تانى
كمان انتى افتى قلبك فى اللى يتقال اقبلى اللى تحسيه صح وارفضى اللى تحسيه غلط والحلال بين والحرام بين وبلاش نخلى هوانا يحركنا
انتى نفسك يكون فينا بابا ولا ايه
وبعد كده يتحول لقديس يا ريت نرفض الشئ اللى يكون خطأ بجد تحياتى
سلام

شمعة أمـــــل said...

انت للاسف فهمتنى غلط يا استاذ حسام
مين قلك انى برفض وجود الدعاه بالعكس اللى انا رفضاه هو وجود ناس بتدعى العلم وتفتى فى اشياء ممكن توصلنا للهاويه
ومفيش مسلم او مسلمه يكرهوا ان الدين الاسلامى وتعاليمه الصحيحه تنتشر
وانا واحده منهم
شكرا على تشريفك ليا

واحــ الفكر و القلم ــة said...

للاسف فعلا كل واحد يقراله كلمتين فى الدين يفتكر انه خلاص بقى داعية اسلامى حتى الممثلين والممثلات اول ما يعتزلوا ما يلاقوش شغلانة يعملوها غير انهم يبقوا دعاة ويتحولوا بقدرة قادر من دعاة للفسق والفجور لناس بتقولك قال الله وقال الرسول
انا مش بقول ان ده غلط ربنا قادر انه يهديهم ويهدينا ويهدى كل المسلمين لكن مش اى حد بقى يحرم ويحلل ويفتى ..وعلى العموم كل ده من علامات القيامة ان يظهر دعاة يضلون المسلمين ...ربنا ينجينا من شر الدعاة المدعيين وينصر الاسلام والمسلمين

احتراماتى

rack-yourminds said...

أتاخرتي ليه في كتابة بوستات انا دخلت

كتير ,لكن مفيش جديد ,عاوزين حاجه

قويه ,يلا كده شغلي ذهنك وبسرعه نزلي

بوست

تحياتي

شمعة أمـــــل said...

اهلا بيكى يا ام دودو بجد منورانى
طبعا عندك حق اللى بيحصل ده بيضرنا اكتر ما بينفعنا وبقى فى تشتت فى الدين ومبقيناش عارفين الصح من الغلط

شمعة أمـــــل said...

معلش يا واحد بس بجد كنت مشغوله بسبب الامتحان وا شاء الله هيكون فى بوستات قريب
شكرا على اهتمامك